Dovolenka v Taliansku pri mori bez cestovky Kalábria čo vidieť

Dovolenka v Taliansku bez cestovky? Ako sme si užili prekrásnu Kalábriu – 7 tipov čo vidieť!

Tak som tu! Po dlhom čakaní na vytúženú „dlhú“ dovolenku v Taliansku sa konečne pozerám na vysoké palmy vlniace sa vo vetre. Vysnívala som si nie týžden, nie 10 dní, ale takmer 5 týždňov v slnečnej Kalábrii, aby sme toho mohli vidieť a zažiť čo najviac.

Keďže času na nové cestovateľské dobrodružstvá, aj ich zapisovanie budem mať viac ako dosť, rozhodla som sa, že sa s vami podelím o čo najviac detailov a fotografií z našej cesty. A to nielen v tomto rozprávaní, ale aj v kompletnom návode na dovolenku v Kalábrii bez cestovky.

Ak sa vám bude táto dovolenková výprava páčiť, môžete sa tak jednoducho vydať po našich stopách.

Let do Kalábrie, cestovanie a prvé momenty na juhu Talianska bez cestovky

V nedeľu 28. augusta, 10 minút pred ôsmou ráno, sme pod „Novým mostom“ v upršanej Bratislave nastúpili do autobusu, ktorý nás za približne polhodinku doviezol na viedenské letisko Schwechat.

O 10.30 sme vzlietli a 12.15 sme už tu – na malinkom kalábrijskom letisku. Vyzlečené z mikín si užívame opäť letných 28 stupňov a chystáme sa na presun do našej prvej dovolenkovej destinácie, historického mestečka Pizzo. Tam strávime prvých (teraz ešte netušíme akých nádherných) 14 dní.

Osud chcel, alebo to skrátka tak nejako vyšlo, ze som tentokrát musela zvládnuť cestu do Kalábrie sama s mojou 5 ročnou dcérkou a aj prvé dni pri mori si užijeme len my dve. Zatiaľ, na počudovanie, všetko prebieha v absolútnej pohode :).

Laura sa už zoznamuje s miestnym koloritom a zbiera komplimenty z každej strany… A to sme na dovolenke v Taliansku ešte len 20 minút. Všetko len preto, ze je malá, zlatá a že „je“. Takto tu na juhu proste chodí. Bambini, teda deti, sú pre nich všetkým. Je však pravdou, že modrooké blondínky sú tu naozaj tak trochu výnimočným zjavom, a to ešte netušíme, že slovné spojenie „che bella bambina“ sa stane neodmysliteľnou súčasťou našich talianskych dní :).

Dovolenka Kalábria – moje tipy, čo všetko sa oplatí vidieť a zažiť

1. Mestečko Pizzo

Prvé dovolenkové dojmy…

Pizzo, krásne malé mestečko s 8 000 obyvateľmi, nás privítalo „vrelo“ :). Hneď potom, ako sme vystúpili na ospalej vlakovej stanici, sme zistili 2 veci, ktoré nezapadali do nášho pôvodného dovolenkového plánu. Prvá vec bola, ze 28 stupňov v Kalábrii na asfaltovej ceste tesne vedľa pobrežia, znamená pocitovo asi tak 35, ak nie viac…

Ďalšia vec bola, ze aj keď mapy Google ukazovali, ze presun do nášho apartmánu bude trvať približne polhodinku peši, po porade s okoloidúcim sme zistili, ze táto cesta pre nás dve s veľkým kufrom nebude úplne bezpečná, keďže vedie po hlavnej ceste bez chodníka. Nuž, aj s takýmto „rizikom“ dovolenky na vlastnú päsť treba niekedy počítať :D. Nie je to ale nič, čo by sa nedalo jednoducho vyriešiť – a to najmä v Taliansku.

Ešte sme totiž ani nestihli začať zúfať, a už nám náš nový známy navrhol, že zavolá kamarátovi – taxikárovi, ktorý nás odvezie tam, kam treba. Na túto „pohotovosť a spontánnosť“ miestnych obyvateľov som si v priebehu pár dní dokonale zvykla. Ďalší deň ráno som sa napríklad pýtala, ktorým smerom je najbližší obchod, a ani sme sa nenazdali, už sme sedeli v aute, ktorým nás zhovorčivá susedka zaviezla až rovno pred vchod do supermarketu, pričom ona bola na ceste do práce. No a do konca našej dovolenky sme takýchto „nezištných výpomocí“ zažili viac ako dosť.

Vráťme sa ale k Pizzo stazione, kde sme už túžobne hľadiace na šíre more čakali s dcérkou na nášho záchrancu…

Dovolenka v Taliansku bez cestovky - Kalábria čo vidieť

Apropo, nemusíte sa báť, že si neporozumiete, aj keď po taliansky (zatiaľ ;)) neviete. Drvivá väčšina mladých ovláda angličtinu, a ak ju neovládate vy, nevadí. Mám tip na šikovnú prekladaciu appku, ktorú som spolu so „slovníkom dovolenkových fráz“ aj s výslovnosťou, doplnila do e-booku, nech je to tam všetko pokope, ak by náhodou…

Cesta „tuk-tukom“, more a prvá tohtoročná „Brioche con gelato“

Ani nie o 10 minút sme už sedeli v tzv. „tuk-tuku“, malom talianskom 3-kolesovom vozidle značky Ape a rýchlosťou blesku sa striedajúcimi výhľadmi na sýtomodrú morskú hladinu a oranžové strechy domov sme sa početnými serpentínami viezli hore kopcom až do najvyššej časti Pizza, kde sme bývali.

A bola to celkom adrenalínová jazda… Ledva sme totiž nastúpili, vodič naštartoval a trielil, akoby nám išlo o život. Až vtedy sme zistili, že bezpečnostné pásy asi nikto nepoužíva, keďže boli povyťahované a popletené tak, že sme to v tej rýchlosti nakoniec vzdali. Vodič ma však horlivo ubezpečoval, že je „tutto a posto“ – teda že všetko je v poriadku, a nemusím sa ničoho obávať ;).

Výhľady počas jazdy ale zo zrejmých dôvodov nafotené nemám, keďže som bola rada, že pri tom nadskakovaní udržím jednou rukou dcérku v bezpečí, druhou rukou som sa držala ja a nohami som pridržiavala tašky a klobúky :D.

Vďakabohu, za pár minút sme úspešne dorazili na našu adresu a dovolenka mohla začať. Len sme sa zložili, zavolali sme domov, že sme OK, obliekli na seba plavky a šli sa hodiť najkratšou možnou trasou rovno do mora. Po pár kontrolných otázkach, ktorým smerom je pláž: „In che direzione è la spiaggia?“ /in ke direcione e la spiadža/, sa nám začali naskytať takéto romantické pohľady…

Dovolenka v Taliansku bez cestovky - Kalábria čo vidieť

Víťazoslávne sme sa obe rozbehli a hodili sa do vĺn, kde sme strávili komplet celé popoludnie. Dcérku som po niekoľkých hodinách musela doslova ťahať, aj keď som ju ubezpečovala, že si bude užívať more ešte veeeľmi veľa dní :).

Cestou z pláže sme si vychutnali našu prvú tohtoročnú briošku naplnenú zmrzlinou, tak ako sa na správne „dočasné južanky“ patrí, a šli sme po celom dni naozaj veľmi unavené, ale spokojné do nášho nového domova.

Dovolenka v Taliansku bez cestovky - Kalábria čo vidieť. Tipy ubytovanie

Prečo som si pre dovolenku v Kalábrii vybrala práve Pizzo?

Mojím cieľom bolo preskúmať jedno z TOP pobreží Talianska – „La Costa degli Dei“, čo je celkom trefné pomenovanie. V preklade to totiž znamená „pobrežie Bohov“. Plánovaných 5 týždňov som si chcela rozložiť na polovicu s tým, že časť strávime v Tropey, ktorú som už trošku poznala z mojej prvej dovolenky v Kalábrii pred pár rokmi, a časť v nejakom inom kalábrijskom mestečku. Podmienkou bolo, že odtiaľ nesmie byť ďaleko na tie najkrajšie pláže v okolí.

No a voľba nakoniec padla na Pizzo – mestečko ležiace nad zálivom sv. Eufemia známe vďaka zmrzlinovej pochúťke „Tartufo“. Vymyslel ho už v roku 1952 zmrzlinár Giuseppe De Maria, ktorého tu každý poznal pod menom Don Pippo. To však rozhodne nie je jediný dôvod, prečo sa sem oplatí prísť.

Pizzo ma okúzlilo asi všetkým. Všadeprítomnou pohodou, nádhernými výhľadmi na šíre more, veľmi príjemnými a otvorenými miestnymi obyvateľmi „Pizzitanmi“, aj večernou atmosférou na hlavnom námestí…

Dokonalou bodkou boli nespočetné malebné uličky, ktorými sa môžete dostať k pláži, do centra, či len tak objavovať rôzne zákutia mestečka. Môžete sa vybrať naozaj intuitívne, kam len chcete a vždy vás tá ulička (niekedy taká malá, že sa cez ňu ledva prepcháte) dovedie na nejaké romantické miestečko alebo k výhľadu, ktorý vám vyrazí dych.

A keďže medzičasom k nám prišla aj moja sestra, aspoň som mala ďalší objekt na fotenie :D.

Taliansko Kalábria čo vidieť

Aby sme sa však v mojom rozprávaní o dovolenke v Kalábrii posunuli trochu ďalej:

• všetko, čo odporúčam zažiť v tomto mestečku
  • tipy na overené ristorante a gelateriu, kde ochutnáte to pravé tartufo podľa receptu Dona Pippa,
  • ceny za všetko možné
  • tel. čísla na zavolanie „tuk-tuku“
  • tipy na tie najkrajšie pláže a výlety v okolí vrátane presných inštrukcií
  • praktické odkazy na nákup lístkov na vlak, a veľa ďalšieho

nájdete v e-booku a tejto samostatnej kapitole:

Pizzo – dovolenka v mestečku preslávenom zmrzlinovým dezertom „tartufo“ a nádhernými výhľadmi. 13 tipov, ako si ju užijete!

Všetko krásne sa však raz skončí, a tak skončilo aj našich prvých 14 dní dovolenky. Keď sme sa posledný deň s mestom a najmä s ľuďmi, na ktorých sme si za tých pár dní zvykli viac ako by sme možno čakali, lúčili, nebolo nám všetko jedno… Ako sa hovorí v Taliansku: „M’è venuto da piangere“ – bolo mi do plaču.

Ubytko v Tropee sme mali zabookované už vopred, takže nebolo cesty späť… Opäť som objednala miestny tuk-tuk, pretože sme sa na stanicu v Pizzu s teraz už 2 veľkými kuframi nejako dostať museli :).

Po adrenalínovej jazde číslo 2 sme šťastne vystúpili a s veľkým očakávaním sme sa vydali za novými zážitkami. A prvé sme si vychutnali už o pár minút neskôr. Výhľady na ďalšie pláže, ktoré sa pred nami postupne objavovali počas cesty boli waaau…

2. Tropea – najkrajšie mesto Kalábrie

Privítalo nás ubytovanie dokonalé pre mňa…

Keď sme vstúpili dovnútra, bola som nadšením bez seba. Niečo presne také som si totiž predstavovala. Nechcela som izbu v hoteli, ani domček s terasou v pokojnej dedinke Capo Vaticano nad plážou, ale samostatný byt priamo v Tropee, aby sme boli v centre diania a zároveň v dobrej východiskovej polohe na naše plánované výlety po okolí.

Chcela som, aby sme si ráno mohli zbehnúť na caffè a „cornetto“ (croissant) s pravou talianskou atmosférou, potom rýchlo dole schodmi na pláž alebo na výlet, uvariť si niečo ľahké a vychutnať si siestu pri peknom výhľade, a večer byť do pár minút v ristorante, na koncerte či prechádzke vyhriatymi kamennými uličkami.

Toto všetko sa mi do bodky splnilo. Jednu reštauráciu sme mali doslova pod balkónom, a miestny spevák tam dokonca po večeroch vyspevoval svojej serenády :).

Páčilo sa mi tiež, že byt bol priestranný a mezonetový – mal 100 metrov a 2 kúpeľne. A prioritou číslo 1 bol samozrejme výhľad na more, ktorý sme mali rovno z 2 balkónov! Ja som bola dokonale spokojná :D.

Taliansko bez cestovky Kalábria tip ubytovanie Tropea

Navyše, bol len pár krokov od najznámejšieho námestia a vyhliadky v meste, odkiaľ si každý fotí výhľad na kostol Santa Maria dell’Isola di Tropea a podvečer tu čakajú húfy turistov na západ slnka vedľa Stromboli a nebo sfarbené dokonalými odtieňmi ružovej a oranžovej.

No a my sme tieto nádherné západy slnka mohli večer čo večer sledovať aj priamo z nášho balkónika s pohárom vínka v ruke…

Moje top miesta a zážitky v Tropee

Za všetky nádherné momenty, ktoré sme tu zažili, spomeniem aspoň týchto pár…

• raňajky s výhľadom na more u Nonny Rosy, na ktoré sme si vybehli za minútku z domu
  • prechádzky romantickými kamennými uličkami,
  • úžasné vyhliadky, ktorých som sa nevedela nabažiť,
  • obyčajné cesty z nákupu, na ktorých sme nečakane objavili ďalšie nádherné výhľady a cesty na pláž,
  • a kopec krásnych tyrkysových pláží vedľa seba, z ktorých sme si mohli každý deň vybrať inú.

Detaily, čo vidieť v Tropee + tipy, ako sa dostanete na najkrajšie pláže, miesta a vyhliadky v meste, výlety a praktické veci /ceny, čísla, postupy, trasy/ nájdete v e-booku a tejto časti:

11 tipov, ako si dokonale vychutnáte „perlu Kalábrie“, jej najkrajšie mesto Tropea

Taliansko bez cestovky Kalábria ubytovanie

3. Výlety na najkrajšie pláže Kalábrie

Ako som už spomínala, celé tunajšie pobrežie je doslova posiate krásnymi plážami s tyrkysovým žiarivým morom. Prešli a vyskúšali sme ich celkom slušný počet a pri pohľade na niektoré z nich som doslova stratila reč.

No a keď som z tej naznámejšej vyhliadky v okolí prvýkrát zbadala presne ten istý výhľad, ktorý som mala už pár mesiacov pred dovolenkou na pozadí v mobile ako môj veľký sen, tak som mala slzy na krajíčku… Áno, naozaj som tu. ♡

Dovolenka Taliansko bez cestovky Kalábria tipy čo vidieť
Taliansko Kalábria tipy čo vidieť bez cestovky

Aby ste na výletoch za krásnymi vyhliadkami a tými najlepšími plážami v okolí nemuseli zdĺhavo hľadať presné trasy po rôznych, poväčšine talianskych blogoch, už počas dovolenky som myslela na to, ako to sprostredkujem aj ďalej.

Nielenže som si zapisovala, ako presne sme sa na jednotlivé pláže dostali, ale nafotila som aj samotnú cestu, takže som si istá, že sa s mojím „sprievodcom“ počas dovolenky v Kalábrii určite nestratíte ;).

4. Výlety za mestami úplne na juhu a skok na Sicíliu

Okrem pláží sme stihli aj rôzne výlety do okolitých mestečiek pozdĺž pobrežia smerom na juh. Nájdete medzi nimi aj podľa niektorých tú najromantickejšiu rybársku dedinku a len o pár kilometrov ďalej aj najväčšie mesto Kalábrie, z ktorého si môžete dokonca odskočiť pozrieť aj na Sicíliu.

Alebo si môžete celý pobyt v južnom Taliansku aj spojiť: napríklad týždeň v Kalábrii – presun – a týždeň dovolenky na Sicílii. A aj o tom, ako presne na to, sa dočítate v bonusovej časti e-booku.

5. Stromboli a ďalšie Aeolské ostrovy na obzore

Pri dovolenke v Kalábrii máte jedinečnú možnosť vychutnať si okrem pevniny aj Aolské ostrovy. A to nielen ako neodmysliteľnú súčasť výhľadov na more a sopku Stromboli (za jasného počasia aj na ďalšie zo 7 ostrovčekov), ale aj prostredníctvom rôznych denných, aj nočných výletov.

6. Kalábria – tipy, čo ochutnať

Typickou špecialitou je napríklad zvláštna odroda červenej cibule „cipolla rossa tropeana„, ktorú tu dokonca môžete počas leta aj osláviť spolu s miestnymi obyvateľmi na jedinečnom festivale. Objednajte si s ňou jedlo, alebo ak ste odvážni, tak ochutnajte cibuľovú zmrzlinu…

Nevynechajte ani pikantnú „Nduja di Spilinga“ – nátierku z roztierateľnej klobásy s kalabrijskými papričkami.

A do tretice spomeniem cestoviny „Fileja“ v tvare podlhovastých skrutiek, ktorých originálny postup prípravy sa v Kalábrii odovzdáva z generácie na generáciu.

Taliansko bez cestovky Kalábria tipy čo vidieť

Ďalšie tipy na spolu 12 jedál, ktoré by ste mali v Kalábrii ochutnať, ceny v reštauráciách, 15 tipov na bistrá, ristorante, kaviarne a gelaterie v mestečku Pizzo a Tropea, ale aj ceny potravín v supermarkete – aby ste získali predstavu o rozpočte, nájdete takisto v knihe.

To pre všetkých, ktorí nechcú naozaj nič nechať na náhodu…

7. Kalábria bez cestovky – tipy na záver

• V Kalábrii sú mestečká postavené väčšinou na kopci, preto vás tu všade čakajú nádherné výhľady, ale aj kopec schodov k plážam (Pizzo, Tropea). Dá sa však ubytovať aj v oblastiach, kde je prístup jednoduchý, respektíve sa rovno k pláži necháte doviezť.
  • Ak uvažujete o prvej dovolenke v Kalábrii alebo južnom Taliansku bez cestovky, treba si uvedomiť, že táto oblasť nie je vyblýskaný Dubaj, ani Monte Carlo. Má však svoje čaro, do ktorého sa buď okamžite zamilujete alebo tento kus zeme jednoducho nie je pre vás…
Taliansko bez cestovky Kalábria tipy čo vidieť

Na koľko € nás vyšla táto dovolenka v Kalábrii?

Ak vás nepresvedčili ani tie krásne miesta, ani úžasná južanská atmosféra, ktorú som sa vám snažila v tomto článku priblížiť, tak vás určite presvedčí cena dovolenky.

Týždeň dovolenky v Kalábrii bez cestovky (letenky tam a späť, cesta z a na letisko, ubytovanie na týždeň s výhľadom na more, výlety) nás vyšiel na približne 400€/osobu – plus jedlo.

Ak by som ale chcela byť dôsledná, tak to bolo v našom prípade za týždeň samozrejme ešte oveľa menej, keďže celkové náklady na cestu by som rozdelila na 5 týždňov. Týmto spôsobom by to vyšlo na cca 260€/osobu/týždeň – pri ubytovaných 4 osobách plus jedlo.

Samozrejme treba brať do úvahy, že my sme bývali v prenajatých prímorských bytoch, pretože sme si Kalábriu chceli vychutnať čo najviac autenticky.

To však neznamená, že vy si nemôžete pri plánovaní dovolenky bez cestovky rezervovať hotelový apartmán a za dobrodružstvom sa môžete vydať hneď po raňajkách!

Cena bude možno o niečo vyššia, ale keď si to všetko spočítate, aj tak budete cenou na osobu veľmi príjemne prekvapení.

Celá fotogaléria: Oli, dovolenka-pri-mori.sk

Dovolenka v talianskej Kalábrii bez cestovky – ako na to

Pre všetkých z vás, ktorí by ste chceli zažiť podobnú dovolenku plnú zážitkov, ale bez skupiny turistov, delegátky a neustáleho sledovania času, len tak si vdychujúc atmosféru a miestne čaro som pripravila kompletný 140 stranový návod, vďaka ktorému si:

• nielen bezstarostne naplánujete a užijete úžasnú dovolenku na najkrajších miestach v oblasti,

ale vďaka veľkému množstvu overených tipov

• aj ušetríte kopec peňazí už pri rezervácii leteniek a ubytovania!

Aj keby ste využili len jeden jediný tip, investícia do e-booku sa vám bohato vráti. ♡

Ako bonus som pridala:

• 3 plány pre 7, 10, 14 a viac dní dovolenky,
  • návod, ako skombinovať dovolenku v Kalábrii so Sicíliou,
  • ale aj tip na praktickú prekladaciu appku a dovolenkovú taliančinu.

Celý obsah e-booku a všetko, s čím vám pomôže, nájdete tu:

Ak sa vám tento článok a moje tipy páčia, potešíte ma každým lajkom či zdieľaním!

Grazie di cuore! Ďakujem zo ♡!