dovolenka taliansko pri mori autom s malými deťmi

Dovolenka v Taliansku pri mori autom s malým dieťaťom… Naše tipy čo vidieť za 7 dní!

Vycestovať na dovolenku k moru do Talianska autom a ešte k tomu s deťmi asi neznie na prvé počutie až tak lákavo… Ale ako sa hovorí: „zažiť treba všetko!“ ;) Toto sme si povedali aj my, naložili sme našu 2 ročnú dcéru a vyrazili sme na jej prvú „naozajstnú“ taliansku dovolenku so všetkým, čo k tomu patrí.

Vylihovanie na pláži, stavanie pieskových hradov a priehrad, „chytanie“ vĺn, behanie po párcentimentrovej vode v magickom čase podvečerného odlivu, kedy bolo všetko zaliate poslednými hrejivými lúčmi oranžového slnka, zbieranie mušlí, olizovanie pravého a nefalšovaného talianskeho gelata, ochutnávanie pizze, gnocchov, rýb, učenie sa prvých talianskych viet a všetkého ostatného, čo robí Taliansko Talianskom. Nech má dievča hneď od začiatku na našu milovanú krajinu také krásne spomienky ako my :D.

dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi skúsenosti a čo vidieť

Dovolenka v Taliansku autom – naše skúsenosti a tipy čo vidieť

Z prvotnej obavy, ako zvládneme dlhú cestu s dieťaťom na dovolenku autom, a či si Taliansko u nás nepošramotí povesť (keďže doteraz sme cestovali na trošku „vychytenejšie“ miesta tejto temperamentnej krajiny, ako je Sardínia, Sicília, Kalábria, Toskánsko či „jazero celebrít“ Lago di Como…) sa nakoniec vykľula taká krásna dovolenka, že som sa posledné dni nášho pobytu začala obšmietať pri výkladoch realitných agentúr ponúkajúcich predaj a dlhodobý prenájom apartmánov pri mori v tejto oblasti. Úplne vážne :).

Ale teraz už späť k našim 7 dovolenkovým dňom strávených pri mori na severe Talianska:

1. deň – Cesta autom na sever Talianska

Ako som písala v článku Dovolenka Lido di Jesolo – 12 tipov, čo treba vidieť a zažiť v „talianskom Miami“!, ísť na dovolenku k moru do Talianska autom, nebol vôbec náš plán, ale jednoducho to tentokrát s našou malou dcérou, ktorá prežíva momentálne „obdobie fóbie z letiacich dopravných prostriedkov“ :) inak nešlo. Vďaka tomu sme síce na dovolenku cestovali 7 hodín (vrátane prestávok) namiesto dvoch, ale na druhej strane, nemuseli sme si prenajímať auto ako to bežne robíme. Celkovo sme na ceste za 3 dospelých a 1 dieťa (vo veku 2 roky a pár mesiacov – čiže už by sme samozrejme platili letenku aj za ňu) takto „neplánovane“ aj ušetrili.

Cesta autom do Talianska až priamo k moru (do čoho rátam nielen cenu nafty, diaľničné známky a poplatky na talianskej diaľnici, ale aj komplet všetko parkovné počas výletov) nás vyšla spolu na 170€.

Z Bratislavy sme vyrazili kľudne o 9 ráno a o 4tej poobede sme už preberali kľúče od nášho dovolenkového apartmánu a začali sme vybaľovať plavky, aby sme si mohli ísť hneď oddýchnuť k moru. Teda ešte predtým sme sa sa pokochali našim výhľadom na more, ktorý si tu budeme celý týždeň užívať.

Naše ubytovanie v Lido di Jesolo

dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi, tipy čo vidieť

Moja zaneprázdnenosť na materskej dovolenke :D spôsobili, že namiesto plánovaného zabookovania izby s výhľadom na more v hoteli s all inclusive službami (aby som nemusela celý čas ani prstom pohnúť, nedajbože počas dovolenky pri mori variť ;)), som nakoniec prehľadávala snáď celý booking.com v snahe nájsť keď už nie hotel, tak aspoň súkromný apartmán na prenájom s výhľadom na more. Asi ste už všetci pochopili, že výhľad na more je podmienka, ktorá je pre mňa fixná :D.

A prečo teda ten hotel nevyšiel? No skrátka preto, že moje plánovanie schopnosti v čase materstva značne utrpeli :), a kým som sa „dokopala“ sadnúť si konečne k PC a finálne niečo objednať, ceny hotelov, ktoré sa mi pozdávali, stúpli v už začínajúcej letnej sezóne z týždňa na týždeň skoro o polovicu.

Plán B bol teda apartmán, v ktorom síce all inclusive služby nehrozili, ale za tú skvelú cenu a pohľad na more z každej izby (dokonca aj z toalety :D), to bol celkom rozumný kompromis. Nakoniec sme si vybrali toto ubytovanie v Lido di Jesolo, a boli sme veľmi spokojní.

lido di jesolo ubytovanie

Prvé chvíle pri mori…

Naše oddychovanie pri mori prvý deň po dlhom cestovaní v skutočnosti znamenalo hodiť sa na 10 minút do mora a potom sa asi na hodinu zvaliť na lehátka :) s osviežujúcim affogatom (vanilková zmrzlina zaliata kávou) a sladučkými plnenými croissantami, teda vlastne cornettami, ako to volajú v Taliansku.

Po pláži sme sa vrátili do nášho bytu, ktorého balkón sme videli priamo z našich lehátok, prezliekli sme sa a vyrazili sme na našu prvú taliansku večeru, po ktorej sme zrazu nabrali kopec energie. Osobne si myslím, že to nebolo ani tak tou večerou (aj keď všetky naše jedlá boli vynikajúce), ale najmä tou všadeprítomnou pohodovou letnou atmosférou plnou temperamentu.

Takto zenergizovaní sme sa rozhodli, že ešte pôjdeme trošku spoznávať okolie, prechádzali sme sa večernou dovolenkovou promenádou a hlavnou ulicou Via Bafile s obchodíkmi zapĺňajúcou sa ďalšími turistami, ale aj domácimi Talianmi. Táto ulica, ktorá sa každý večer zmení na pešiu zónu, je paralelná s pobrežnou promenádou, takže ju prakticky nemôžete minúť.

2. deň – Spoznávanie letoviska Lido di Jesolo

Hneď po raňajkách, kým ešte nebolo veľmi horúco, sme sa rozhodli, že po krátkom osviežení sa v mori sa pôjdeme poobzerať, čo všetko sa nachádza v blízkosti. Keďže sme bývali niekde v strede tohto letoviska s dlhokánskou 15 kilometrovou plážou, vybrali sme sa smerom na východ k časti Pineta.

Celé Lido di Jesolo je totiž rozdelené na 3 hlavné časti. Západná časť sa volá Faro, čo v taliančine znamená maják, stredná časť sa volá Centro, a východná oblasť je pomenovaná podľa borovicových hájov, ktoré sú pre ňu charakteristické. Šli sme najprv priamo popri pláži po promenáde s názvom Lungomare Gina Lollobridgida. Pozdĺž celej promenády vedie chodník s pevnou zámkovou dlažbou, čiže sme si po celý čas pohodlne vychutnávali prechádzku aj s kočíkom a malou dcérkou.

dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi, tipy čo vidieť
dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi tipy a skúsenosti
dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi tipy skúsenosti

Promenáda je plná plážových kaviarničiek, bufetov, reštaurácií a gelatérií, takže o hlade tu nikto určite neostane. Sem tam sme stretli aj pojazdných predajcov s kokosom a chladenými pohármi s kúskami ovocia, čo nám padlo vhod, keďže už po hodinke začínalo byť horúco napriek tomu, že bolo ešte pred 10tou ráno. Zahli sme teda doľava, do uličky smerom od pláže, kde sme sa ocitli v príjemnom borovicovom tieni pri krásnych domoch. Neviem či to boli domy dovolenkové alebo miestne, ale bola to krásna, tichá ulica celá prevoňaná omamnou borovicovou arómou. Po nej sme sa dostali na hlavný chodník, ktorým sme sa dostali až k nášmu apartmánu.

Predtým sme sa však ešte samozrejme museli zastaviť na zmrzlinu, ktorú sme zjedli v tieni v príjemnom parčíku s fontánou, ktorý sme mali asi minútku od nášho bytu. Večer, keď sme si už tesne pred zotmením len tak užívali z balkóna výhľad na more a promenádu, ktorá začínala byť práve nádherne osvetlená, sme náhodou zistili, že priamo v tom parku sa zvyknú robiť koncerty a rôzne večerné programy. Ten večer sme ich sledovali ešte z balkóna, ale ten ďalší sme už neodolali a boli sme na mieste činu :).

No a poobedie sme strávili komplet celé pri mori. Dcérku sme museli večer z pláže doslova ťahať…

3. deň – Dolce far niente, teda sladké ničnerobenie

Aj ďalší deň sme sa rozhodli kompletne celý venovať užívaniu si pláže a mora v Jesole. Ešte sme nespomenuli, že sme tam trávili našu dovolenku prvý septembrový týždeň, čo sa ukázalo ako absolútne úžasný nápad. Pláže začínali byť už príjemne poloprázdne, ale počasie bolo stále ukážkovo letné. Denne sme mali teploty okolo 28 stupňov. Neviem, či sme mali len šťastie, alebo je takéto počasie bežné, ale nám to vyšlo takto…

dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi, tipy čo vidieť
dovolenka taliansko pri mori autom s deťmi tipy

Pre menšie deti tam boli priamo pri mori ihriská, hojdačky, preliezačky a dokonca pred jedným zo vstupov na pláž bol aj kolotoč. Naša denná rutina okrem výletných dní teda vyzerala nasledovne:

Ráno sme si s výhľadom na pláž dali na balkóne raňajky, išli sme dole k moru, tam sme po kúpaní parádne oddychovali, jedli croissanty v plážovom bare, pili affogato a cappucino. Niekedy sa podarilo, že dcérka počas tohto nášho plážového oddychu pod slnečníkom v tieni na hodinku a pol zaspala, čo bolo úplne super! Dokonalý dovolenkový sen každej mamy :).

dovolenka v taliansku autom s deťmi skúsenosti a tipy čo vidieť

Cez obednú horúčavu sme si šli dať „domov“ obed a poobede zase späť k moru. Podvečer sme sa šli osprchovať, prezliecť a hneď sme utekali na kolotoč a užiť si skvelú večeru a potom príjemnú letnú prechádzku pri mori.

Niekoľkokrát sa nám stalo, že sme začuli hudbu alebo že sa „niečo deje“ na malom námestíčku alebo v parku, a náhodne sme sa ocitli ešte cestou domov na koncerte alebo sme si boli zatancovať na úžasnej tancovačke so živou hudbou.

Atmosféra bola úplne dokonalá, pravá talianska dovolenková, plná smiechu, dobrej nálady a vysmiatych ľudí všade navôkol. Hneď od prvých tónov sa námestíčko v sekunde zaplnilo tancujúcimi pármi užívajúcimi si každý moment. Vždy, keď sme v Taliansku, sami sebe hovoríme, že takto sa má žiť, a že tú obrovskú dávku bezprostrednosti si určite odnesieme aj domov.

Keď sme sa konečne po pár úvodných dňoch tohto sladkého plážového ničnerobenia dosýta nabažili, začali sme rozmýšľať, čo nové by sme si na tejto dovolenke mohli ešte užiť a kam by sme šli na výlet. Na prvý celodenný výlet sme sa vybrali autom do mesta Caorle a druhý bol loďou do Benátok a nádherne farebného mestečka menom Burano. Blízko Lido di Jesola sa nachádza aj mesto Portogruaro pýšiace sa stredovekým centrom alebo Terst so zámkom Miramare na skalnom výbežku priamo nad morskou hladinou. Zájsť sa dá aj do romantickej Verony alebo na jazero Lago di Garda, ale to by sme tam museli ísť aspoň na mesiac, aby sme si to všetko stihli poriadne užiť. Možno nabudúce…

4. deň – Malebné historické mestečko Caorle

Tak Caorle mňa osobne veľmi príjemne prekvapilo. Videla som síce pár fotiek predtým, ale naživo je naživo. Je to krásne mesto plné histórie s kamennými malými uličkami a pekne upravenými námestiami plnými kvetov. Farebné fasády domov a rozprávkový prístav pri vstupe do mesta len dotvárajú dokonalý celkový dojem.

dovolenka v taliansku autom s deťmi skúsenosti a tipy čo vidieť

Na výlet sme šli autom a trvalo nám to necelú polhodinku. Trošku sme sa potrápili s parkovaním, ale nakoniec sme našli miesto na malom parkovisku pri domoch po vjazde po pravej strane prístavu. Odtiaľ sme to mali do mesta na skok, takže sme sa prešli a hneď pofotili pri naozaj veľmi peknom a fotogenickom prístave.

Na námestíčku bolo práve bábkové predstavenie pre deti, takže sme sa zastavili aj tam, a pokračovali sme ďalej. Túlanie sa uličkami a celá atmosféra v Caorle nám so sestrou veľmi pripomínala malé toskánske mestečká.

Centrum Caorle je samozrejme aj plné obchodov, takže ako správne dovolenkárske shoppoholičky sme si tiež prišli na svoje. :)

dovolenka v taliansku autom s deťmi skúsenosti a tipy čo vidieť

Trošku unavení sme náhodne zašli do jednej z bočných uličiek a zložili sme sa v tieni na terase reštaurácie obklopenej krásnou zeleňou. Obed bol vynikajúci, ale nič iné sme vlastne ani nečakali… Bohužiaľ, nepamätám si názov ristorante :(, ale bola hneď blízko mora.

Keď sme dojedli, vybrali sme sa už priamo k moru a pláži, a to sme ešte netušili, aká krásna prechádzka nás tam čaká…

UBYTOVANIE CAORLE

Článok pokračuje na ďalšej strane…

Je tam opísaný výlet do Benátok a Burana – presné tipy, ako na to, a v závere som prezradila aj prekvapujúco nízku cenu tejto dovolenky.